Již druhý ročník konference Barcamp se v sobotu 14.12.2013 odehrál v Ostravě. Tak jak se vylepšily organizační schopnosti Moravia a Netdevela, povýšily i prostory konání akce. Vše se odehrálo v nejreprezentativnější části Všb – v nové aule a přilehlých prostorách.
Z hlediska organizace lze konstatovat jediné, neměla chybu. Z mého pohledu neselhal jediný prvek – přišlo velké množství registrovaných (podepsaných něco kolem 450), technika šlapala švýcarsky, všichni řečníci dorazili včas (i když Rober Němec chvíli napínal), atmosféra byla přátelská, nikdo netrpěl hlady ani žízní – i když s organizátory firma …. trochu vypekla. Dorazili na místo a letmým pohledem zhodnotili, že tady balík nevydělají a tak se obratili a zmizeli ve smogu. Kávu servírovali baristé z Netdevela (výtěžek poslali na Kola pro Afriku) a Laura coffee.
Nikdo se nemusel obtěžovat s kabáty, šatna byla v provozu. Na chodbách si hosté čekající na přednášku mohli zahrát a zazpívat na guitar hero, u stánku Microsoftu pak zablbnout na Kinectu. V hlavním sále se role moderátora ujal Lukáš Greň, CEO Moravia, a šlo mu to velmi dobře. Jednou z jeho rolí bylo distibuovat knihy výhercům, které pro účely rozvíření diskuze věnoval Jan Melvil – sám jsem jednu uzmul. Během přednášek byla mimo prezentaci promítána také Twitterová diskuze a dotazy na přednášející. Po skončení všech přednášek byli hosté přepraveni autobusy na skvělý after konající se v Cooltouru. Krom artistického vystoupení bych chtěl pochválit výběr kapely – chess dcksc byli vymykající se standardu.
Skvěle složený program mi dovolil zvládnout téměř vše co mě zajímalo, nic se nekrylo. Z krátkého výtahu z řečí vystupujících, které jsem do svého programu zařadil je patrné, že mě zajímal internetový marketing, business. Byli zde však návštěvníci, které zajímaly přednášky z jiných IT oblastí a ti si také sestavili skvělý program.
David Lörincz
David je nepřehlédnutelný muž. Je mohutný a veselý. David působí jako specialista na Facebook marketing už nějakou dobu – jeho kvality dokazují jeho lektorské aktivity i nedávný přechod na volnou nohu. Jak říká jeho web http://www.davidlorincz.cz/ a blog http://blog.davidlorincz.cz/ , David formoval Facebook strategii mnoha úspěšným firmám. Řečnické schopnosti Davida jsou na vysoké úrovni a svou přednášku uvedl slovy: vypískejte mě, neb jsem změnil obsah přednášky. To publikum s radostí udělalo a Davidovi se tak nic horšího stát nemohlo a nestalo.
Jak zaujmout fanoušky na Facebooku? Častá otázka. David tvrdí – zkuste relevantní obsah namísto vynucených lajků. Nemá význam zkoušet sdělení typu: Kdo nemá rád pondělí = like. Mnohem důležitější je zásobovat fanoušky obsahem, který je zajímá – ostatně proto zde jsou. Jako velmi dobrý příklad David uvádí https://www.facebook.com/cerstvakava. Relevantní obsah podporuje šíření.
Přednáška se dále stočila k metrikám, které bychom měli sledovat. Nejdříve jsme však poslouchali Davida při výčtu irelevantních metrik – mluvil zejména o počtu fanoušků, dosahu, počtu lajků a komentářů. Jako ty důležité pak uvádí objednávky, návštěvnost, nové e-maily, leady a mikro konverze. Tyto Vám totiž pomáhají tvořit business. Na Facebook lidé nechodí nakupovat, chodí zde pro informace. V e-mailové komunikaci jsou lidé k obchodnímu tónu schovívavější.
Jak zjistit co bude fungovat právě Vašemu businessu? Nic překvapivého. Musíte měřit, sledovat, testovat a reagovat. Inspirujte se u konkurence, sledujte jaké kampaně měly dobrou odezvu, které vyhořely. Hlavně však mějte plán. Během roku se děje mnoho událostí, které můžete pro komunikaci využít – Olympiáda, Movember, Fotbal, Velikonoce – buďte připraveni včas a nelepte grafiku a téma na poslední chvíli.
Petr Svoboda
Petr Svoboda byl ze své přednášky trochu nervózní. Jeho výstup byl však poměrně suverénní a já ho tak začínám podezřívat z klamavé reklamy, protože o sobě vytrvale tvrdí, že je introvert. Pokud to tak skutečně je, všechna čest, protože výstup z komfortní zóny má zvládnutý na jedničku.
Pobavila mě jedna z prvních fotek v prezentaci, kde v mladém chlapci s dready Petra těžko poznáte. Nosil je v dobách, kdy http://www.netdevelo.cz/ bylo v plenkách. Dnes živí čtyři desítky mladých profesionálů a odbavuje statisícové projekty. Petrovi se daří v rostoucí firmě držet skvělou atmosféru. O jeho myšlenkách víc na blogu http://petrsvoboda.com/.
Přednáška na Barcampu byla zaměřena na odlišnost, vystoupení z řady. Na twitterovém pásku promítacího plátna se občas zobrazily hejty lidí, kteří čekali konkrétní radu jak naboostovat svůj business. Petr svou přednášku směřoval hodně na NetDevelo. Proč ne? Ukázal aplikaci myšlenek kterým věří v praxi.
Jeho firma začínala jako garážová masovka, kdy prodávali instantní e-shopy jako na běžícím páse. Jejich největší konkurenční výhodou byla cena. Klienti se na sebe nabalovali a změna strategie se pomalu rýsovala. Později si firma mohla dovolit šetřit čas jen komunikací s klienty se silným zájmem a dnes za ní přicházejí klienti s obrovskými rozpočty a rádi si počkají až na ně dojde řada.
V komunikaci s klienty jsou v NetDevelu také poměrně aktivní. Zavedli video newsletter, který běžně otevírá 3000 lidí. Zde prezentují novinky z firmy stejně jako zajímavosti z e-commerce. Co v oboru běžné není, jsou osobní setkání s klienty. Mají formu přednášky, kde klienty vzdělávají lidé z firmy a klienti si sami předávají své know-how.
Dnes vše funguje jako na drátkách. Je to tím, že se manageři poučili z vlastních chyb. Byla doba, kdy NetDevelo jako firma rostlo rychleji než zkušenosti vedení. Nastala situace, kdy se Petr musel postavit tváří v tvář svým lidem a říct jim, že nejsou peníze na výplaty. Krátkodobý stav se srovnal a dnes jsou zavedené mechanismy, které takovou situaci znemožňují. Příjem firmy je jen z ⅓ závislý na nových akvizicích. Vždyť 90% zákazníků spoléhá na poimplementační servis.
To, že úspěch Petra Svobody a jeho firmy je závislý na jeho týmu Petr rozhodně neskrývá. Firmu vnímá jako živý organismus, který musí udržovat aktivní a spokojený. Každý kdo do firmy příjde, musí poznat produkt z pozice testera – aby jej přijal za svůj. Své včeličky Petr denně krmí ovocem a občas je vypustí, aby se proběhly. Jednou měsíčně se všichni setkají u společné snídaně, kde diskutují aktuální otázky. Lidé z firmy Petra vnímají jako leadra a spousta z nich se ráda zapojí do organizace akcí typu PHP live nebo Barcamp.
Rober Němec
Robert způsobil organizátorům malé vrásky, poněvadž dorazil jen nezbytně krátkou dobu před svou přednáškou. Byla by to škoda, protože jeho přednáška byla přesunuta do hlavního sálu a protože je skvělý řečník. Robert Němec vede marketingovou agenturu, která dostala jméno http://www.robertnemec.com/ , někteří jej znají ze skvělého blogu http://www.elegantne.cz/ .
Do košile na míru oděn a do Loaku obut, Robert začal svou přednášku o tom, proč za 9,5 let nebudou mít PPC a SEO specialisté na chleba.
Gró Robertovy přednášky spočívalo v tom, že působení na zákazníka přes SEO i PPC začíná v okamžiku, kdy o produktu začal uvažovat a mapuje trh. V tuto chvíli tedy reagujete vy na zákazníka a ne naopak, což znamená, že ztrácíte iniciativu. Jdete pozdě, zájemce má už všechny informace.
Robert tvrdí, že ke zvýšení úspěšnosti je efektivnější putovat se zákazníkem během celého nákupního procesu. Nebo ho vyvolat. Této fázi říká Inception – tedy vnuknutí. Ti z Vás, kteří viděli film http://www.csfd.cz/film/254156-pocatek/ budou chápat sílu vnuknutí. Ti kteří ne, by se na něj měli rozhodně podívat. Inception vytvoří zájem a zákazník se začne ptát: Kde to koupím? Kolik to stojí? Dáte mi více informaci? Jakmile se dozví co potřebuje, zeptá se znovu. Tentokrát kritičtěji: Není to chyba? Je to nejlepší? Prodává mi to odborník? Pokud jej uspokojíte řekne: Chci to! A pokud se tak stane, bude to chtít hned. Pokud nastanou pochybnosti, vrátí se o úroveň zpět a bude rozhodování opakovat.
Sledujte tedy záměr svého zákazníka. Od vnuknutí, přes nákup, až po opakování cyklu. Obsaďte všechny styčné body nákupního procesu, tvořte vnuknutí. A proč se tedy blíží záhyn CEO a PPC odborníků? Podle Roberta je nedostatek nadhledu a komplexnosti pravý důvod. Zákazník chce, aby agentura, které svěří své prostředky a důvěru prokázala všestrannost a vnímala veškeré souvislosti a nákupní proces jako celek.
Lukáš Havlásek
Protože Lukáše znám, nečekal jsem nic jiného než dobrou přednášku. Před lidmi mluví docela často, takže bych řekl, že si svou řeč docela užil. A my také. Lukáš spojil svou dosavadní kariéru především s http://www.netdevelo.cz/. Co v NetDevelu dělá? Táhne ho projekty, které řídí a hlavně dokončuje. O řízení a dokončování projektů byla ostatně jeho Barcampová přednáška. A proč projekty řídit? No minimálně tím nic nezkazíte.
Kdysi mělo NetDevelo s nedokončenými projekty bohaté zkušenosti. Jednou však kdosi bouchl do stolu. Nedokončené projekty neprospívají cashflow a mají velmi zlý dopad na morálku a motivaci. Lukáš svou řeč stavěl na vzájemnosti ukazatelů Kvalita, Čas a náklady. Musí-li se projekt dokončit dříve, zvednou se náklady. Chce-li zákazník dokončený projekt dodaný v náležité kvalitě, je nezbytné aby za to adekvátně zaplatil. Pro Lukáše je velmi důležité rozlišovat, co zákazník chce a co potřebuje. Jakmile pak pochopí, co potřebuje, vysvětlí mu, že to chce.
Při práci na projektech je vhodné tvořit plány, rozdělit je na milníky a zavést součinnost. Rychlost hraje v projektech svou roli. Rychle dokončeno znamená (mělo by) rychle zaplaceno. Druhotný efekt je, že si klient nestihne rozmyslet to, co již bylo odsouhlaseno a na čem se již pracuje. Částečně pomohou kvalitní zápisy zadání. Konfliktům je třeba předcházet, zápisy to částečně umožní. Při práci na samotných projektech je dobrá znalost procesů usnadňujícím faktorem. Je dobré vědět co dělám já a co dělají ostatní. Práce se musí rozdělit, vykonat, zkontrolovat, odevzdat – zkrátka dotahovat.
Po dokončení projektu Lukáš doporučuje pečlivý zápis s vyhodnocením. Tento Vám umožní navázat obchodní komunikaci a projekt rozvinout nebo získat další. Náklady na zisk nového zákazníka jsou podstatně větší. Lukáš říká, že v jisté fázi je vhodné naučit se říkat ne. Projekty musí držet určitou úroveň ziskovosti a v NetDevelu si už mohou s klidným srdcem říct, že jsou exkluzivní zboží. Zkrátka drží svou vysokou kvalitu na úkor času a peněz.
Filip Dřímalka
Filip byl standardně dobrým řečníkem a na Barcampu byl v nové aule standard poměrně vysoký. Šlo vidět, že vystupovali lidé, kteří už měli s pódiem nějaké zkušenosti. Filip je zkušeným řečníkem a žádaným poradcem v podnikatelské oblasti, člověk na slovo vzatý k poradě o inovacích a marketingu. Inovace má Filip skutečně zmáknuté od A do Z, jeho přednáška pojednávala o tom, jak šikovně šetřit čas, energii a peníze využíváním moderních aplikací a současných nástrojů.
Filip Vám o sobě a svých projektech poví více na stránkách jakohttp://drimalka.com/ , http://www.know-how-klub.cz/skoleni/index.html , http://www.ef1.cz/ .
Během své prezentace se Filip příliš neobtěžoval synchronizací řeči se slidy prezentace, žádné totiž neměl. V podstatě až tak nebyly potřeba. Cílem jeho řeči bylo popsat způsob jeho práce a dát nám tipy na nástroje, které nám všem usnadní život a zvýší produktivitu.
Když Filip ukazuje novým klientům proč by měli zaplatit právě jemu, nechá zájemce sáhnout si na jeho produkt. Ukáže jim, co by mohli oni i jejich firma získat, pokud spolupráci začnou. Pravda je, že někdy musí zainvestovat do grafiky, kostry aplikace nebo kvalitního copywritingu. Emoce které však u klienta vyvolá značně usnadní jeho námahu. Přestává se řešit zda ano či ne, začíná se řešit kam se umístí tlačítko a jaká funkce se přidá. Je-li předmětem činnosti tvorba responzivního webu, stačí stáhnout a upravit šablonu, baví-li se o aplikaci, vytvoří se její obrysy v app builderu (Apps-builder.com nebo Biznessapps.com).
Potřebujete pomoc? Zkuste www.easytask.cz a https://www.odesk.com/ , líbí se Vám nějaký web? Pomocí pluginu do prohlížeče Awesome screenshot si jej můžete print screenovat od shora až dolů, tvorbu formulářů si pak usnadněte s http://www.wufoo.com/ . Filip však zdůrazňuje jednu věc – soustřeďte se na motivace jednotlivců. Konkrétní lidé potřebují slyšet konkrétní benefity pro svou osobu.
Když Filip osloví nového klienta, vyrazí na průzkum. Vyrazí do prodejny na mystery shopping, zavolá na zelenou linku, zjistí nějaký nedostatek. Když pak dojde na schůzku, zkusí trochu drzé otevřenosti a přednese kritiku – svou upřímností a odvahou si klienta obvykle získá na svou stranu. Z hlediska vnímání světa prodeje doporučuje Filip skvělou knihu Daniela Pinka http://www.melvil.cz/kniha-prodavat-je-lidske . Networkingové večírky jej iritují a vstříc dobrým známostem raději vyráží na hory, do hotelových barů a na veletrhy. Oblíbil si zejména české stánky v zahraničí.
Filip rád a často cestuje a akcentuje tak nesmírnou důležitost anglického jazyka v businesse. Angličtina je nedocenitelná, když hledáte specifické informace na internetu. Dobrým zadáváním anglických hesel získáte z vyhledávání mnohem více. Když vyráží na zahraniční cesty, neobejde se bez aplikace http://www.skyscanner.cz/mobil.html . Zde pravidelně nachází nejlevnější lety a šetří tisíce korun. Skvělý Filipův tip: najděte letenku, zvolte platbu mezinárodním převodem a získáte tak 48 hodin navíc. Když během této doby cena poklesne, plaťte kartou, když stoupne, máte zarezervováno za původní cenu. http://www.booking.com/ je pak osvědčená klasika.
Po vydatných přednáškách následovala skvělá afterparty na kterou někteří už neměli energii – klapky na oči nebyly součástí balíčku organizátorů.
Afterparty
Jirka Vicherek